ZAREGISTRUJ SA!

login:
heslo:
vyberte si:

fóra [pravidlá]

zaujímavé odkazy

publikovať článok

vyhľadávanie na stránke



Putnici.sk na FACEBOOKu


Stránky Dr. Jesenského  

prihlásení užívatelia

aktívni za posl. 5 min.

poč. registrovaných užívateľov:47796

V tejto chvíli prezerá stránku 0 registrovaných užívateľov 122 anonymných užívateľov.

Vítame nového registrovaného užívateľa: CosterKa

výstupy
Ak chcete na vašej stránke zverejňovať zoznam správ z našej stránky môžete použiť tento výstup, alebo viac podrobný výstup.
XML/RSS.



Fenomén Krstného otca
@ čítanie na víkend     24.11. 12, 16:00

Ani po štyridsiatich rokoch, keď vznikol prvý diel majstrovskej filmovej trilógie Francisa Forda Coppolu, ľudí neprestáva táto téma fascinovať. Autor práve vydanej knihy Fenomén Krstného otca píše o mafii, imigrantoch a o tom, ako sa zmenil Hollywood aj Amerika.
 
Ženy a deti si môžu dovoliť bezstarostnosť. Muži nie.
 
Don Vito Corleone
 
 
Patriarchát
 
(úryvok z 11. kapitoly knihy)
 
Krstný otec I i II zobrazujú patriarchát starého sveta, v ktorom zostávajú ženy doma a svoju sféru vplyvu si v oklieštenej podobe vymedzujú v rodinnom živote. Takéto rozvrstvenie je asi dôvodom, prečo sú väčšími fanúšikmi ságy stále muži a nie ženy. Tie iste ocenia filmy z hľadiska príbehu a úžasných hereckých a režijných výkonov, ale nie veľmi často reagujú na Krstného otca vášnivo a s úctou. Je ironické a zábavné, že Puzo sa pri písaní postavy Dona Corleoneho inšpiroval svojou matkou. Jej sila a láska k rodine boli určujúcimi charakteristikami krstného otca. „Vyžarovala silu ako Krstný otec. Vedela byť tvrdá, no vzbudzovala v nás veľkú lásku.“ (Hoci Puzo nikdy neupresnil, aké postavy stáli za Donom Vitom okrem jeho matky, mnohí cítili, že krstný otec bol zmeskou známych mafiánskych bossov Vita Genoveseho a Joeho Profaciho. Iní pozorovatelia spomínali Carla Gambina [New York] a Angela Bruno [Philadelphia]. Argumentovali aj tým, že smrťou Gambina [1976] a Bruna [1980] sa éra Dona Vita Corleona navždy skončila.)
 
Dvojdielnosť medzi übermužným svetom Dona Vita a Puzovým využitím matky ako modelovej postavy sa dá z väčšej časti zdôvodniť rozdielmi v štruktúre talianskej a americkej rodiny. V italoamerických rodinách je dominujúcim vzťah medzi otcom a synom, no v Taliansku je naďalej ústredným prvkom dynamika vzťahu matky a syna. Matkocentrické ponímanie rodinného života pokračovalo aj v dvadsiatom prvom storočí a zarážajúco vysoký počet talianskych mužov žil v spoločnej domácnosti s rodičmi, hoci boli už tridsiatnici. V súčasnosti žije osem z desiatich Talianov mladších ako 35 rokov doma a z tohto počtu je asi 67 percent mužov. Tento fenomén sarkasticky volajú „mammoni“ alebo „mamičkini veľkí chlapci“ (priemerný vek, v ktorom títo mladí ľudia odchádzajú z domova je prekvapujúco 36 rokov). V roku 2001 v dokumente o fenoméne mammoni vyhlásil nejeden mladý muž: „Matka mi varí a upratuje. Stará sa o mňa. Prečo by som sa mal odsťahovať?“ Taliansky minister financií Tomasso Padoa-Schioppa odpovedá: „Treba tie veľké bábätká dostať z domu.“
 
Naopak, americkí otcovia tlačia svojich synov postaviť sa na vlastné nohy – zámerne ich vyzývajú „Choď na západ, mladý muž. (Go West, Young Man.)“[1] (Ak mladých Talianov učili rešpektovať otcov a nasledovať ich, v Spojených štátoch sa predpokladalo, že synovia by sa mali usilovať predčiť svojich otcov.)
 
Pokračovanie: http://www.inaque.sk/clanky/books/ukazky/fenomen_krstneho_otca
 
Tom Santopietro

pošli na vybrali.sme.sk pošli do vybrali.sme.sk

Zdielať tento článok na Facebooku

čitateľov: 9933   verzia pre tlačiareň

Hľadaj užívateľa podla nicku /zadaj aspoň 2 písmená/:


fotogaléria
Dec 07, 2017

dsc_2301.jpg / fotky užívateľov

klikni na obrázok pre zväčšenie a popis

čítaj poznámky (0)
napíš poznámku

prezri si archív(612) :

general(140) / ilustračné(153) / zvláštne lokality(214) / fotky užívateľov(105)

vložiť obrázok do galérie



powered by EDGE