ZAREGISTRUJ SA!

login:
heslo:
vyberte si:

fóra [pravidlá]

zaujímavé odkazy

publikovať článok

vyhľadávanie na stránke



Putnici.sk na FACEBOOKu


Stránky Dr. Jesenského  

prihlásení užívatelia

aktívni za posl. 5 min.

poč. registrovaných užívateľov:48180

V tejto chvíli prezerá stránku 0 registrovaných užívateľov 141 anonymných užívateľov.

Vítame nového registrovaného užívateľa: erestet

výstupy
Ak chcete na vašej stránke zverejňovať zoznam správ z našej stránky môžete použiť tento výstup, alebo viac podrobný výstup.
XML/RSS.



Najlepší bicykel na svete (1.)
@ čítanie na víkend     23.10. 11, 05:39

Na konci októbra vydávame knihu britského autora Roberta Penna, ktorá sa v cyklistickom svete hneď po vydaní dočakala veľkého ohlasu. Dejiny cyklistiky sa v nej prelínajú s jeho vlastnými príbehmi a hľadaním ideálnych komponentov, z ktorých skladá svoj výsnívaný bicykel. 


Úryvok z prvej kapitoly


V deväťdesiatych rokoch 19. storočia pre mnohých ľudí prišla budúcnosť príliš rýchlo. Toto desaťročie zažilo prvé medzinárodné telefónne spojenia, ťahanice o Afriku, založenie britskej Strany práce, kodifikáciu celosvetových športov a prvú novodobú olympiádu. Bol objavený heroín, rádium a rádioaktivita v uráne. V New Yorku otvorili hotel Waldorf-Astoria, v Paríži hotel Ritz. Durkheim založil sociológiu. Medzníkmi sociálneho myslenia sa stali práva robotníkov či starobné dôchodky. Rockefellerovci a Vanderbiltovci nazhromaždili nepredstaviteľne veľké súkromné majetky. Zrodila sa kinematografia a na svet prišlo röntgenové žiarenie. Vrcholila tvorba Verdiho, Pucciniho, Čajkovského, Mahlera, Cézanna, Gauguina, Moneta, Williama Morrisa, Muncha, Rodina, Čechova, Ibsena, Henryho Jamesa, W. B. Yeatsa, Rudyarda Kiplinga, Oscara Wilda, Josepha Conrada a Thomasa Hardyho. Bolo to neobyčajné desaťročie – vyvrcholenie viktoriánskeho obdobia.

A v srdci toho všetkého bol bicykel. V deväťdesiatych rokoch 19. storočia bolo v USA približne 150 tisíc cyklistov – bicykel stál zhruba polovicu ročného platu továrenského robotníka. Od roku 1895 bola jeho cena už na úrovni niekoľkotýždennej mzdy a každým rokom pribúdalo okolo milióna nových cyklistov.

Typ bicykla, na ktorom jazdili Butch a Etta, dostal prezývku „bezpečnosť“. Bol prvým moderným bicyklom a vyvrcholením dlhého a neutíchajúceho hľadania dopravného prostriedku poháňaného človekom. „Vynašli“ ho v roku 1885 v Anglicku. O tri roky neskôr dostal nafukovacie pneumatiky, vďaka čomu bol pohodlnejší a začal sa prvý zlatý vek bicykla. Victor Hugo raz napísal: „Môžeme vzdorovať vpádu armád, no nevieme vzdorovať myšlienke, ktorej čas nastal.“ „Evanjelium bicykla“ sa rozšírilo tak rýchlo, že ľudia sa pozastavovali nad tým, ako im mohlo byť niečo také jednoduché neznáme taký dlhý čas.

Z výroby bicykla, ktorá pôvodne začala ako domáca výroba, sa stal veľký, skutočne veľký biznis. Po prvý raz sa začal bicykel vyrábať na montážnych linkách. Jeho konštrukčné návrhy však boli oddelené od výroby a jeho štandardizované súčiastky vyrábali špecializované továrne. Jedna tretina všetkých patentov, ktoré v deväťdesiatych rokoch 19. storočia zaregistroval Patentový úrad USA, súvisela s bicyklom. Vo Washingtone patentový úrad dokonca pre bicykel vyčlenil celú budovu.

Roku 1895 na Stanleyho výstave bicyklov, ktorá bola súčasťou celoročnej priemyselnej výstavy, dvesto firiem v Londýne vystavovalo tritisíc modelov bicykla. Časopis The Cycle oznámil, že v Británii sa ročne vyrobí 800 tisíc bicyklov. Mnohí zámočníci, výrobcovia pušiek a hutníci zanechali svoje živnosti a odišli pracovať do tovární na výrobu bicyklov. Vrcholom jeho výroby bol rok 1896, keď v USA tristo firiem vyrobilo 1,2 milióna bicyklov a z ich výroby sa stala jedna z najväčších oblastí priemyslu v krajine. Najväčšia firma, Columbia, ktorá zamestnávala v Hartforde v štáte Connecticut dvetisíc ľudí, sa chválila tým, že vyrába každú minútu jeden bicykel.

Koncom uvedeného desaťročia sa z bicykla stal užitočný prostriedok osobnej dopravy pre milióny ľudí – ľudský poník. Robotnícka vrstva bola po prvýkrát v dejinách mobilná. Odteraz mohla do práce dochádzať a najímať si prázdne nájomné byty, v dôsledku čoho sa rozširovali predmestia a menila sa mapa miest. Na vidieku bicykel pomáhal rozširovať genofond – v matričných záznamoch novorodencov vo Veľkej Británii z deväťdesiatych rokov 19. storočia sa začínajú objavovať priezviská, ktoré sú veľmi odlišné od priezvisk, ktoré boli po stáročia silno späté s danými vidieckymi sídlami. Všade sa bicykel stal katalyzátorom boja za zlepšenie ciest, doslova dláždil cestu pre osobné motorové vozidlá.


Pokračovanie: http://www.inaque.sk/sk/clanky/books/ukazky/najlepsi_bicykel_na_svete_1

Robert Penn
zo slovenského prekladu jeho knihy „Najlepší bicykel na svete“

pošli na vybrali.sme.sk pošli do vybrali.sme.sk

Zdielať tento článok na Facebooku

čitateľov: 11348   verzia pre tlačiareň

Hľadaj užívateľa podla nicku /zadaj aspoň 2 písmená/:


fotogaléria
Dec 07, 2017

dsc_2301.jpg / fotky užívateľov

klikni na obrázok pre zväčšenie a popis

čítaj poznámky (0)
napíš poznámku

prezri si archív(612) :

general(140) / ilustračné(153) / zvláštne lokality(214) / fotky užívateľov(105)

vložiť obrázok do galérie



powered by EDGE