ZAREGISTRUJ SA!

login:
heslo:
vyberte si:

fóra [pravidlá]

zaujímavé odkazy

publikovať článok

vyhľadávanie na stránke



Putnici.sk na FACEBOOKu


Stránky Dr. Jesenského  

prihlásení užívatelia

aktívni za posl. 5 min.

poč. registrovaných užívateľov:48161

V tejto chvíli prezerá stránku 0 registrovaných užívateľov 129 anonymných užívateľov.

Vítame nového registrovaného užívateľa: AlbertLes

výstupy
Ak chcete na vašej stránke zverejňovať zoznam správ z našej stránky môžete použiť tento výstup, alebo viac podrobný výstup.
XML/RSS.



Noviny umreli?
@ čítanie na víkend     10.7. 11, 08:26

Noviny sú súčasťou moderného sveta viac než dvesto rokov. Vznikli, aby kontrolovali vlády, ich rozhodnutia a hospodárenie s financiami, aby poskytli priestor na diskusiu a v neposlednom rade, aby komentovali kultúrny život. Súčasná situácia je však pre klasické noviny kritická. 

Písaná žurnalistika sa náhle ocitla medzi dvomi mlynskými kameňmi - celosvetovou hospodárskou krízou a internetom. Kríza urýchlila nevyhnutný vplyv digitálnej revolúcie a zároveň viedla k zníženiu nákladu a objemu reklamy, a teda aj k výraznému poklesu príjmov a nárastu dlhov. Podľa blogu Paper Cuts prišlo od minulého roku o prácu v amerických novinách 26 tisíc reportérov, fotografov, komentátorov a redaktorov.

Paradoxnou skutočnosťou je, že toto obdobie je najhorším, a zároveň najlepším pre písanú žurnalistiku. Trh je od vzniku novín najväčší, je však fragmentovaný a prináša oveľa menej príjmov. Od nástupu éry internetu približne pred 15 rokmi klesá percento predaného nákladu denníkov v Spojených štátoch takmer neustále. Niektoré noviny prestali na papieri vychádzať úplne. Na druhej strane počet čitateľov na webe vzrástol z nula na 75 miliónov. Bill Keller z amerických New York Times odsúdil skutočnosť, že „objem kvalitnej žurnalistiky sa znižuje v čase, keď po nej rastie dopyt.“

Samozrejme, rastúci počet čitateľov je pozitívnou stránkou súčasnej situácie, noviny však nemajú prostriedky na to, aby ich dokázali prilákať a udržať, pretože to dokáže len kvalitná žurnalistika, ktorá niečo stojí. Podľa Kellera si vyžaduje, aby „skúsení reportéri cestovali na miesta, z ktorých prichádzajú správy, aby priniesli svedectvo, skúmali, nachádzali zdroje, overovali a preverovali informácie a aby im pri tom pomáhali redaktori zabezpečujúci vysoké štandardy.“ 

Kým jedny noviny za druhými zanikajú, ďalšie vychádzajú na papieri už len cez víkend a aj etablované časopisy vyhlasujú bankrot, mnohí sa snažia buď predpovedať vývoj, alebo aspoň zodpovedať otázku za milión, ktorou je model, ktorý by fungoval. Prvou skupinkou sú blogeri, ktorí tak trochu kacírsky tvrdia, že tlačené periodiká ako ich poznáme, sú odsúdené na zánik. Prominentný bloger Clay Shirky sa nechal počuť, že „to, čo internet zničil, už nič nezachráni.“

Pokračovanie: http://www.inaque.sk/sk/clanky/seriousness/media/noviny_umreli

Aňa Ostrihoňová, 21. 9. 2009

pošli na vybrali.sme.sk pošli do vybrali.sme.sk

Zdielať tento článok na Facebooku

čitateľov: 11786   verzia pre tlačiareň

Hľadaj užívateľa podla nicku /zadaj aspoň 2 písmená/:


fotogaléria
Dec 07, 2017

dsc_2301.jpg / fotky užívateľov

klikni na obrázok pre zväčšenie a popis

čítaj poznámky (0)
napíš poznámku

prezri si archív(612) :

general(140) / ilustračné(153) / zvláštne lokality(214) / fotky užívateľov(105)

vložiť obrázok do galérie



powered by EDGE